از همان لحظهای که مارک زاکربرگ در کنفرانس “اف۸” سال ۲۰۱۶ روی صحنه آمد و در مورد اکوسیستم چتبات مسنجر خبر داد، برندهای نوآورانه، سازمانها و توسعهدهندگان، فعالیت خود را در زمینه چتباتها شروع کرده یا بدان سرعت بخشیدهاند.
اکنون با چشمانداز خیرهکنندهای که از تعداد عظیم کاربران در اپلیکیشنهای پیامرسان، قابلیت دسترسی پلتفرمهای تألیفی چتبات و سهولت ادراک شده عرضه یک محصول در بازار میبینیم، مسیر پیشِ روی رباتها و کاربرد آنها را کاملاً مشخص میکند.
در واقع میتوان گفت که 30000 ربات در عرض شش ماه راهاندازی شد و بعد از آن در هر ماه شاهد راهاندازی هزاران ربات دیگر هستیم.
به نظر کارشناسان فن، در سال نخست عرضه رباتها، فیسبوک، درسهای زیادی در مورد چتباتها آموخت. مردم به خاطر ماهیت “یک به یک” این فناوری، احساس خوبی از به اشتراک گذاشتن نظرات خود داشتند و سؤالات مربوطه را صادقانه پاسخ میدادند و در نتیجه چتباتها، ابزاری مفید و مؤثر برای جمعآوری داده و سفارشیسازی ارائهها محسوب میشد.

اما چتباتها فقط در صورتی خوب و مفید هستند که کاربران در وهله اول با آنها مواجه شوند، لیکن وقتی که کاربران بخواهند از رباتها استفاده کنند، انتظار دارند که رباتها نیز مانند زمانی که کاربر با دوست خود یا نماینده یک برند واقعی صحبت میکند، طبیعی و معتبر به نظر برسند.
بسیاری از این رباتها در حقیقت اصلاً با کاربر گفتوگو نمیکنند، بلکه صرفاً وی را از طریق تعاملات مبتنی بر منو که ورودی آنها به صورت چند دکمه برای کاربر نمایش داده میشود، راهنمایی میکنند.
شرکت فیسبوک سعی کرد که درسهایی که در یک سال اخیر در مورد چتباتها آموخت را در مورد مسنجر 2.0 پیاده کند و قابلیتهای زیادی را در اختیار کاربران بگذارد.
در سال جاری نیز اصول چتباتها مثل گذشته ادامه مییابد، لیکن مسلماً از لحاظ رابطه با کاربر، عملکرد بهتری از خود نشان خواهند داد.
منبع:ایتنا